Dagen idag...

Tillbringades på IKEA tillsammans med mina barn, Malin och bekanta som skulle beställa kök.
Jag o Malin har hjälp dem att rita deras nya kök och det ska bli super spännande att se resultatet.
Stommar, luckor, ugn, micro, diskmaskin och häll beställdes idag från Ikea men det är massor kvar...
Luckorna blev Lidingö i vitt, vitvaror i rostfritt och sedan skall det bli bänkskivor i svart granit.
Det är verkligen ett stort jobb med alla detaljer som skall kännas rätt! Handtag, kakel, golv, tapeter, blandare och massor mer!!
Men roligt är det!!

Det är ju inte så länge sedan vi gjorde om vårt kök här hemma.
Vi började riva i oktober 2005, sedan jobbade vi järnet med förhoppning om att kunna ha julen här hemma i vårt nyrenoverade kök...ha, ha, ha kunde vi inbilla oss.
Egentligen började vi riva i vårt kök under arbetet utvändigt, för då var vi tvugna att ta ut några högskåp för att såga upp det nya fönstret som vi tyckte fattades.
Efter det levde vi ett bra tag i ett kök utan luckor (till en del av skåpen) och med gammal tapet som stack fram, spånskivor och ett fönster utan varken smyg eller foder...

image43

När man går tillbaka och tittar på bilderna så undrar man hur man orkande leva i den totala kaosen!?

Jag älskar att blanda gammalt och nytt.
Så när jag av min vän Johnny blev erbjuden ett gammalt fönster som suttit i hans morfar eller farfars hus var jag inte sen att tacka ja.
Jag la ner en hel del jobb med att försiktigt plocka bort allt gammalt kitt och ta ut glasen.
Sedan slipa, grunda, lägga tillbaka glasen och kittade jag det och vipps så blev det en fin detalj till vår annars "dötrissta" vägg som vi ändå inte kunde ha något mot för då stoppade det ingången från hallen.

image44
Vår första tanke var att behålla väggen som brädvägg och måla den vit.
Men när vi nästan var klara med rivningen av tapet m.m. så upptäckte vi att någon före oss varit och sågat ett hål uppe i kanten...
Det var bara att bygga upp igen med ny spånskiva, gips och sedan tapet.

image45

(Lovar en bild på det färdiga resultatet senare)

Högarna med kartonger och vitvaror som leveranskillarna kom hit var ENORMA och fyllde nästan hela vårt TV-rum.

image46

Men våra två killar hjälpte oss att bygga och tillsammans gick det fort mot resultat.
Jag måste verkligen berömma Ikea för deras kök!!
Inte en enda liten detalj fattades i alla dessa kolli... och med alla beskrivningar och "hjälp på vägen papper" så var det inte speciellt svårt att bygga ett kök för första gången!
Vi hann inte bli klara till julen men kom en bra bit på väg.

image47

Vi är verkligen nöjda med vårt kök, det planerades och ritades under låååång tid.
De första ritningarna ser verkligen inte ut som de sista och slutgiltiga.
Har tyvärr inte någon "färsk" bild på hur det ser ut idag (gardiner, mattor, lister och detaljer)
men ni får se hur det såg ut då...

image48

Kommentarer
Postat av: Mattias

Hejsan Petra
Hoppas du har en skoj semester. Vi har det så skönt här utan dig i alla fall:)

2007-07-21 @ 14:28:13
Postat av: Johanna

Va roligt att ni hjälpt dem att rita köket! Erat kök ser fint ut!

2007-07-22 @ 19:48:15
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Karin

Får deja vu när jag ser era bilder från renoveringen. Jobbigt när man är mitt i det hela.

2007-07-28 @ 12:59:46
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Emelie

Verkligen ett fint kök! Har också använt oss av IKEAs kök och blev verkligen nöjda. Snyggt med extra space för fläkten!

2007-07-29 @ 09:57:22
URL: http://dromlyan.blogg.se
Postat av: Malin & Hampe

Hej hej! Skönt på semestern? Såg du inlägget med TWIX? hehe...
Vi ska ha glashylor på de tre översta. Finns att köpa till. Ett problem bara. Enligt mina kompisar som köpt Billy, så är hålet till en knopp som medföljer för-borrat:( Vi ska ju ha handtag. Då kommer de nog för högt upp eller långt ner. Får se...
Kram

2007-07-29 @ 23:21:36
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: Karolin

Hejsan. Jag måste säga att du har ett väldigt fint hem. Man får många bra idéer när man kikar runt.. Jag undrar har ni gjort pallen i hallen själva eller har ni köpt den? Var i såfall.. Den var precis sån som jag vill ha men inte hittat.

2007-07-30 @ 23:50:29
Postat av: Kix

Men så många fina bilder och inspiration!

2007-08-01 @ 08:42:16
URL: http://kixkoll.blogg.se
Postat av: Hanna

Det blev verkligen superfint erat kök! Jag vet hur det är.. vi har också fått hem vårat Ikeakök och det ligger i kartonger både i datarummet, köket och hallen... man får gå i små gångar just nu, men det blir säkert bra när det blir färdigt :). Ha en fortsatt trevlig vecka! Mvh Hanna

2007-08-01 @ 15:57:48
URL: http://www.19hundra81.com
Postat av: Helen

Kikar in. Fint kök. Kul att få sen före och efterbilder. Trevlig helg.

2007-08-04 @ 13:30:02
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: annica

Hej! Vilket jättefint kök! Och vilket fint golv, vad är det för golv ?? (vi skall göra om i köket och funderar mycket på vad vi skall välja för något golv, jag gillar det ni har!!)
Ha en bra dag! kram annica

2007-08-23 @ 07:45:06
Postat av: Asgeirhanne

Your site is very good. Thank you for the opportunity to sign your guest book.

2010-04-30 @ 11:21:08
URL: http://asgeirhanne.3steps.com
Postat av: Ami

Sitter också och planerar nytt kök, IKEAs vita Lidingö blir det även här. Har du några bilder på hur köket som ni planerade blev, eller en länk till bilder? :)

2011-08-07 @ 19:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0