Mums...

För lite mer än tre veckor sedan var jag med min vän Camilla på Öland.
På mornarna åt vi frukost på ett fik som låg bara en liten bit från vårt boende.

De hade så otroligt goda bullar med pumpafrön både i och på.
I kväll gjorde jag ett "hittepå" recept som skulle likna dessa.
Oj, vad goda de blev!




1 pkt jäst

5 dl ljummen mjölk

75 gr rumstempererat smör

vetemjöl

lite socker

lite salt

ca 1-1,5 dl pumpafrö

Smula ner jästen i bunken.
Häll på mjölken och dela ner smöret i bitar.
Blanda ihop detta och häll sedan i salt, socker, pumpafröerna och mjölet.
Arbeta degen i assistenten ganska länge (ca. 10 min).
Låt degen jäsa under duk i ca 30 min.
Ta sedan upp degen på mjölat bord och dela upp den i 16 bitar som du formar till bullar.
Lägg på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa igen under duk i ca 1 timme.
Pensla bullarna med ägg och strö på lite pumpafrön. 
Grädda bullarna i 200 grader i mitten av ugnen i ca 10-15 min.
Låt svalna på galler innan du njuter av dem!

Mums!! 


I morgon är det äntligen dax för mig att fixa till mitt hår... Har värsta utväxten!!
Blir lätt så när man inte får tummarna ur och går oftare än vad jag gör.
Det är 10 veckor sedan jag var hos frissan.
Kul att bli lite fin i håret nu när det vankas festligheter framöver.
Cykelfesten är om bara två veckor och helgen efter har vi 70-års fest på jobbet.

Nu ska jag krypa ner i sängen och sova har varit otroligt trött o seg hela dagen idag!
Hoppas på en piggare dag i morgon!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0